Співпраця з державними органами та міжнародні партнерства

Протягом 2021 року команда ІЧН разом з адвокатами Smartsolutions ретельно працювала над розробкою змін до Кримінального кодексу України, рекламного законодавства, що стосуються заборони розміщення реклами на піратах, та концепції блокування нелегальних ресурсів в інтернеті. Для реалізації цих змін Ініціатива вступила до робочих груп при комітетах ВРУ, і у 2022 очікує реальні зрушення у правовому полі.

Важлива подія для українських правовласників на міжнародному рівні — влітку перші чотири популярні нелегальні онлайн кінотеатри, що були подані від України, включили у міжнародний "‎чорний список" Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO) завдяки плідній співпраці ІЧН та Мінекономіки. Наявність піратського ресурсу в міжнародному блеклисті є більш переконливою у діалозі з рекламним ринком і брендами, яким не байдужа їхня репутація. Наступна мета ІЧН — переміщення сайтів з національного до міжнародного списку, а це понад дві тисячі ресурсів.

У вересні ІЧН розпочала новий етап співпраці з кіберполіцією. Організації підписали меморандум, що допоможе об’єднати зусилля у боротьбі з піратством та ефективніше розвивати цей напрямок. Ініціатива вже провела для співробітників кіберполіції тренінг, під час якого допомогла розібратися в актуальних інструментах у захисті інтелектуальної власності.

Аби поділитися власним досвідом та кейсами із захисту контенту в інтернеті з усіма бажаючими, Ініціатива в травні провела перший відкритий вебінар. До речі, ІЧН завжди готова допомагати з питаннями із захисту ІВ — можна залишити відповідний запит на гарячій лінії "‎Проти піратства". Це проєкт, започаткований Ініціативою "‎Чисте небо", який супроводжують практикуючі юристи, адвокати й експерти у сфері захисту прав інтелектуальної власності, надаючи безкоштовні консультації правовласникам.

На думку В’ячеслава Мієнка, керівника Ініціативи "‎Чисте небо", боротьба з нелегальними ресурсами є одним з основних пріоритетів для України — як для розвитку креативної індустрії всередині країни, так і для покращення її міжнародного статусу, зокрема — виключення України зі Списку 301 Торгового представництва США, з яким ІЧН також веде діалог.

В’ячеслав Мієнко: "‎2021 рік був насиченим та продуктивним для ІЧН. Ми посилили активність у різних напрямках, вели чимало результативних діалогів з гравцями ринку, державними органами, міжнародними організаціями. Я бачу, як в Україні формується зріле розуміння того, що піратство — це не просто "головний біль" тих правовласників, що з ним стикаються, а що його рівень визначає стан та можливості розвитку економіки та, зрештою, формує репутацію України на міжнародному рівні. І хоча ще багато над чим потрібно працювати, я дивлюсь у майбутнє оптимістично і сподіваюсь, цього року нам вдасться запровадити усе заплановане та об’єднати ще більше учасників медіаринку".

Спільнота ІЧН збільшується

2021 року сім гравців ринку приєдналися до Ініціативи. Це великі виробники контенту та медіагрупи FILM.UA Group і Star Media, національний онлайн-кінотеатр SWEET.TV, український мультиспортивний канал XSPORT, платформа з аналізу відеоконтенту Wantent, OTT-платформа YouTV, рекламна екосистема Admixer Advertising. Тепер спільнота налічує 22 гравці ринків медіа та реклами, що активно відстоюють захист прав інтелектуальної власності.

Наприкінці року ІЧН організувала оффлайн-зустріч з учасниками та партнерами, де В’ячеслав Мієнко поділився результатами року та планами на 2022. ІЧН буде й надалі розширювати спільноту та продовжує приймати заявки про вступ від всіх, хто прагне очистити медіапростір від крадіїв контенту.

Співпраця з рекламним ринком

У липні "‎Чисте небо" та IAB Україна об’єднали зусилля для зменшення реклами на піратських сайтах та захисту репутації брендів, підписавши Меморандум про партнерство. До цього організації вже запустили спільний проект — серію гайдів для рекламодавців, які допомагають систематизувати підходи та інструменти для уникнення співпраці з нелегальними ресурсами. Перший був присвячений захисту відеоконтенту, другий — захисту зображень, і третій гайд — міжнародному "‎чорному списку" WIPO Alert. Результатом такого проєкту партнери бачать посилення співпраці між правовласниками та рекламним ринком, зниження об’єму реклами на піратських ресурсах, а значить, і зменшення їхніх фінансових надходжень, а також розвиток культури рекламного ринку загалом.

Моніторинг та блокування нелегальних ресурсів

Завдяки роботі Центру моніторингу контенту, який відстежує та блокує ресурси з краденим аудіовізуальним контентом за усіма напрямками, за рік вдалося заблокувати:

– 4 нелегальних додатки в GooglePlay і SmartTV (перевірено 445);

– 156 плейлистів, що нелегально транслюють канали учасників ІЧН (перевірено 2582);

– 398 оголошень на OLX про встановлення піратського ПЗ (перевірено 5058).

Також Центр зафіксував 8 правопорушень з боку українських та іноземних OTT-сервісів, за якими подано 8 скарг у VISA та Mastercard, 7 скарг про блокування платіжної системи для сервіса було задоволено. Було перевірено 1453 ISP-провайдери, але лише 3 з них були причетними до правопорушень і отримали статус "‎пірат".

Микола Фаєнгольд, заступник керівника Ініціативи "Чисте небо", відмічає: "Дивлячись на результати минулого року, очевидно ефективним є використання альтернативних методів у боротьбі з піратством, таких як блокування платіжних систем та рахунків у банках. Ми зафіксували суттєве зниження фактів піратства відносно правовласників, що використовували ці методи, адже основна мотивація крадіїв це збагачення, і будь-які дії, які пов’язані з блокуванням коштів, наносять найбільшу шкоду нелегальному бізнесу. Попри це, є група піратів, що націлена на інші речі, для яких фінансові доходи не є пріоритетом. Я вже казав, що такі пірати мають зв'язок із країною-агресором, а їхні ресурси хостяться на території Російської Федерації. Ми чекаємо, що цього року держава зробить додаткові кроки у напрямку інформаційної безпеки та заблокує поширення цих сервісів в Україні, оскільки ми бачимо, що піратство локального продукту стає інструментом для популяризації забороненого контенту в Україні".

Заохочення молоді до культури споживання легального контенту

Навесні ІЧН реалізувала соціальний проєкт — конкурс для молоді "‎Дивись легально". До участі запрошували активну творчу молодь, небайдужу до розвитку креативної індустрії. Однією із задач конкурсу було актуалізувати, як важливо, щоб автори неодмінно отримували винагороду за свою работу. І що для цього необхідно підтримувати легальний контент. У журі конкурсу були задіяні учасники "‎Чистого неба", представники від USAID та креативних агентств. Переможці конкурсу отримали змогу навчатися безкоштовно на одному з курсів 1+1 media school.

У продовженні проектів для молоді "‎Чисте небо" стала партнером Європейського молодіжного парламенту в Україні та сприяла залученню молодих людей до пошуку рішень для зменшення піратства. На національній сесії ЄМП, що проходила в кінці липня, молоді учасники представили рекомендації для покращення захисту інтелектуальної власності на рівні європейських держав.

У 2022 Ініціатива "Чисте небо" поставила не менш амбітні завдання на шляху до зміцнення захисту інтелектуальної власності в Україні. Зокрема це реалізація вже згаданих законодавчих змін, співпраця з кіберполіцією та СБУ у сфері протидії незаконному поширенню медійного контенту, залучення органів прокуратури до активної боротьби з піратством у межах кримінальних проваджень, наповнення міжнародного блеклисту WIPO ALERT Database, обмін досвідом з іноземними антипіратськими організаціями тощо. Загалом, робити все для того, аби звести піратство до мінімуму як бізнес та явище.